Corona en KrisKras reizen: recentste update

Corona en KrisKras reizen: recentste update

Een update over de impact die het Covid-19 coronavirus op jouw KrisKras-activiteiten heeft.

Reizen in 2021

Sinds 19 april mogen we weer op reis naar het buitenland! Wat kijken we daar naar uit! 

Het coronavirus is natuurlijk de wereld nog niet uit, dus er blijven maatregelen gelden. Hier vind je een antwoord op een aantal veelgestelde vragen. 

Voor inschrijvingen tot en met 29 juni 2021 hoef je momenteel geen voorschot te betalen voor je reis. Meer info over onze coronagaranties lees je hier. Deze lopen tem 29 juni. Op 30 juni lanceren we de reizen voor het najaar van 2021 en het voorjaar van 2021 (tem eind maart). Hiervoor gelden weer de normale voorwaarden.

Op de reizen in juli en augustus zijn alle plaatsen volzet. Je kan een reis 'volgen' om updates te krijgen over plaatsen die weer vrijkomen. In september zijn nog een aantal reizen met vrije plaatsen beschikbaar. Je vindt ze hier.

Reist KrisKras terug naar alle landen?

KrisKras reist naar landen met kleurcode groen of oranje. We gaan niet op reis naar landen met kleurcode rood.
We reizen dus enkel naar landen die een positief reisadvies hebben en waar je ter plaatse niet in quarantaine moet.
Let op: wat op één moment rood is, kan een week later groen zijn en omgekeerd, dit is dus een wisselend gegeven.

Ten laatste 4 weken voor vertrek hakken we de knoop door en beslissen we of je reis doorgaat of niet. Pas dan moet je ook betalen. Eventuele reeds gestorte bedragen krijg je terug.

Hoera, kleurcode groen/oranje! Gaat mijn reis nu zeker door?

Helaas kunnen we dat nog niet voor alle reizen met zekerheid zeggen. 
Voor groepsreizen gelden andere regels dan voor een individuele reis, waardoor sommige reizen naar landen met een groen reisadvies toch niet kunnen doorgaan. En jullie veiligheid primeert natuurlijk.

Elk land (en soms regio) heeft zijn eigen regels, die wij reis per reis uitpluizen om te kunnen beslissen of de reis kan doorgaan. Daarbij moeten we ook rekening houden met factoren als transport, accommodatie, activiteiten,…
Of soms worden vluchten geschrapt, ook al zijn de grenzen open. 

En de situatie verandert constant. Daardoor is het onmogelijk om een 100% garantie te geven voor het doorgaan van een specifieke reis.  

Wij volgen de situatie samen met onze buitenlandse partners op de voet.
We contacteren je persoonlijk over jouw reis van zodra we weten of die kan doorgaan of niet. 
Als je reis door corona geannuleerd moet worden, krijg je binnen de 14 dagen je reissaldo teruggestort.

We duimen even hard als jij!

Gaan de reizen op de site zeker door?

Reizen die we omwille van de coronacrisis moeten annuleren, worden van de site gehaald.
De reizen die online staan, maken volgens onze inschattingen een goede kans om te kunnen doorgaan.
We sturen dit constant bij. Hier vind je een overzicht van alle geplande reizen, weekends en daguitstappen.

Zoals steeds volgen wij het advies van officiële instanties zoals de WHO, het Instituut voor Tropische Geneeskunde en de FOD Buitenlandse Zaken nauwkeurig op, en informeren we bij onze lokale partners over de situatie ter plaatse.

Is het veilig om met KrisKras op reis te gaan?

Op basis van richtlijnen van de jeugdwerkkoepel en van het WHO, hebben we maatregelen opgesteld om veiligheid en hygiëne zoveel mogelijk te kunnen garanderen op reis. Je reisbegeleider wordt hierover gebrieft en zal jou ook op de hoogte stellen, onder andere op de vertrekvergadering.

Wij reizen uiteraard enkel naar landen met een positief reisadvies. Dat wil zeggen dat je door onze inbegrepen reisverzekering gedekt bent, mocht je ter plaatse toch ziek worden. Ook het covid-19 virus valt in deze omstandigheden onder de verzekeringsvoorwaarden voor ziekte. Op dat vlak zit je dus safe bij KrisKras.

Een reis boeken bij een reisorganisatie als KrisKras biedt bovendien in veel gevallen ook financieel meer bescherming dan als je zelf een reis samenstelt: vluchten, logementen,...worden dan niet altijd gecompenseerd. Bij KrisKras weet je zeker dat je bij annulatie je geld terugkrijgt. 

Moet ik mij laten testen voor ik op reis vertrek? 

Voor veel van onze reizen zal je inderdaad een recente negatieve covid-test moeten voorleggen (of een bewijs van vaccinatie). Hoe dit exact zal lopen, zal duidelijk worden eens het Green Certificate wordt uitgerold (zie verder in deze Q&A). Uiteraard krijg je hier voor vertrek info & begeleiding bij. De test zelf gebeurt op eigen kosten.

Wat als ik positief test kort voor de reis? 

Als je vlak voor de reis positief test op corona, kan je jammer genoeg niet mee op reis. Gelukkig zit bij je inschrijving een verzekering van Protections inbegrepen. Daardoor krijg je je reissom terugbetaald (mits medisch attest en uitgezonderd franchisekost).

Wat als ik in quarantaine moet net als mijn reis gaat vertrekken?

Als je voor vertrek in quarantaine moet wegens een mogelijke besmetting/hoogrisicocontact, komt de verzekeraar niet tussen. We vragen dus ook aan iedereen die op KrisKras-reis gaat om zich drie weken voor vertrek aan alle geldende richtlijnen te houden zodat het risico op besmetting of quarantaine minimaal is.

Wat als mijn vaccinatiedatum tijdens mijn reis valt?

Dit is geen geldige reden om kosteloos te annuleren. Op de site laatjevaccineren.be kan je zien wanneer je je vaccins mag verwachten. Dan plan je best geen reis tijdens diezelfde week.
Ligt je reis al vast? Eens je de uitnodiging voor je vaccinatie krijgt, kan je de datum laten wijzigen als je die dag bv. op reis bent.

Moet ik het volledige reissaldo al betalen?

Voor je inschrijving tem 29 juni hoef je bij je inschrijving voor een reis nog niets te betalen. We laten het voorschot tijdelijk vallen tot 30 juni. We zullen je via mail contacteren als er meer zekerheid is over je reis, met daarin ook informatie over de betaling. 
Als je reis op een latere datum toch geannuleerd wordt door corona, kan je erop rekenen dat je je reissom binnen de 14 dagen terugkrijgt.  

Vanaf 30 juni gelden weer de normale voorwaarden: bij inschrijving betaal je een voorschot van 30%. Als KrisKras de reis moet annuleren, krijg je dit bedrag uiteraard teruggestort.

Krijg ik mijn geld terug als KrisKras mijn reis annuleert?

Als je reis door de coronacrisis geannuleerd wordt, laten we je dit via mail weten. 
Sinds 1 juli 2020 zorgen we bij annulatie van je reis binnen de 14 dagen voor een terugbetaling van je reeds betaalde saldo. Je loopt dus financieel geen enkel risico als je een reis boekt bij KrisKras.

In het voorjaar 2020 kon je na annulatie kiezen voor een omboeking of KrisKras-voucher.  Dit conform het Ministerieel Besluit zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op vrijdag 20 maart 2020. De regering voerde deze uitzonderlijke voucher-regeling in om de toeristische sector, die hard getroffen wordt in deze crisis, te beschermen. Wie zijn voucher een jaar na het ontvangen ervan nog niet gebruikt heeft, kan op verzoek via mail een terugbetaling krijgen.

Wat als tijdens de reis iemand besmet blijkt met covid-19?

  • Jouw reisbegeleider laat dit weten aan de verzekeraar Protections. Covid-19 wordt door onze verzekeraar erkend als ziekte.
  • De gehele groep moet in quarantaine (conform de regels ter plaatse).  KrisKras staat de reisbegeleider bij om een geschikte quarantaineplaats te vinden.
  • De rest van de reis wordt opgeschort tot het einde van de quarantaine.
  • Na de quarantaine kan de reis verder gezet worden.
  • Als de quarantaine langer duurt dan de voorziene duur van de reis komt de verzekering tussen voor extra hotelkosten (max 75€/nacht en tot max 600€/pp, conform artikel 13 in de verzekeringspolis)

Wie mag mee op reis?

  • Ingeschreven deelnemers en reisbegeleiders die niet tot 1 van de risicogroepen behoren. Risicogroepen zijn o.a. personen met diabetes, hartziektes, long- of nieraandoeningen en personen van wie het immuunsysteem verzwakt is. Een uitgebreidere lijst vind je op https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen . Raadpleeg bij twijfel de huisarts. Behoort iemand tot de risicogroep, dan heeft die een schriftelijke toestemming nodig van de huisarts om alsnog mee te kunnen op reis.
  • Ingeschreven deelnemers en reisbegeleiders die tot 5 dagen voor vertrek geen symptomen van Covid-19 vertoonden (milde tot ernstige luchtwegaandoeningen met koorts, hoesten en ademhalingsmoeilijkheden. )
  • Ingeschreven deelnemers en reisbegeleiders die het document “toevoeging medische fiche” ingevuld en ondertekend hebben. Dit wordt je bezorgd door je reisbegeleider

Hoe zit het met de coronamaatregelen op de bestemming? 

Op de bestemming vormt de KrisKras-groep een bubbel. We volgen de lokale maatregelen die op de bestemming gelden. Iedere deelnemer zorgt dat hij/zij voldoende mondmaskers en handgel bij heeft. 

Wat met kamerindeling / tentverdeling op reis?

  • KrisKras volgt de regels zoals die gelden in de regio die bezocht wordt in verband met  grootte van de groep/mondmaskerplicht / social distancing en andere coronamaatregelen.
  • Wij kunnen géén aparte kamers/tenten voorzien indien dit niet verplicht wordt door het gastland.
  • Deelnemers die dat toch wensen kunnen dit enkel als deze beschikbaar zijn en mits betaling van de (meer)kost. (extra standplaats – kost extra kamer)

Kan ik mijn reis zelf annuleren als KrisKras hem nog niet geannuleerd heeft?

Een geboekte reis zelf kosteloos annuleren omwille van het coronavirus kan enkel in geval van negatief reisadvies door de FOD Buitenlandse Zaken: je vindt daarover alle actuele informatie op https://diplomatie.belgium.be/nl en afzonderlijke reisadviezen per bestemming op https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen.

Binnen Europa kan je een geboekte reis kosteloos annuleren wanneer het reisadvies van Buitenlandse Zaken 2 weken voor vertrek nog steeds negatief is. Buiten Europa kan je kosteloos annuleren indien het reisadvies 4 weken voor vertrek negatief is.

Indien Buitenlandse Zaken geen negatief reisadvies geeft, gelden de annuleringsvoorwaarden die opgenomen zijn in de verzekeringspolis van Protections en het addendum hierop (inbegrepen in al onze reizen). Ook de Algemene en Bijzondere Voorwaarden van KrisKras zijn van toepasssing.

Jammer genoeg is tijdelijke/technische werkloosheid geen geldige reden om je reis te annuleren.

Wat is het Green Certificate?

Het Green Certificate is een soort "reispas" waardoor Europese burgers zich vrij kunnen verplaatsen binnen de EU, Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.
Concreet zal het certificaat kunnen aantonen dat je gevaccineerd bent, recent negatief hebt getest op corona of dat je antilichamen hebt na een besmetting. Als alles volgens plan verloopt, zou het certificaat eind juni klaar moeten zijn, net op tijd voor de zomervakantie dus. Dit certificaat moet vermijden dat er tussen landen allerlei verschillende afspraken worden gemaakt, en zal het dus gemakkelijker maken om te reizen. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.

Passenger Locator Form invullen voor terugkeer

Vanaf 1 augustus 2020 moeten alle personen die vanuit het buitenland naar België terugkeren een identificatieformulier (Passenger Locator Form) invullen. Alle leden + reisbegeleider van de groep moeten het formulier invullen (kan ook via smartphone) binnen 48 uur voor aankomst in België. Dit duurt maar een paar minuten.
Eenmaal voltooid, ontvang je een QR-validatiecode per e-mail. Dit is het bewijs dat je het formulier correct hebt ingevuld

Je vindt het formulier hier: https://travel.info-coronavirus.be/nl/public-health-passenger-locator-form

Je reisbegeleider zal je hier verder over informeren en begeleiden bij het invullen.

De reis waarop ik zou meewillen is volzet. Wat kan ik doen?

Vaak zijn er meerdere reizen naar dezelfde bestemming. Die vind je bij 'Andere reisdata' onder de groene knop 'Reis volgen'.

Is er maar één reis of kan je de andere periode niet, dan kan je op de knop 'Reis volgen' klikken en je emailadres achterlaten. Je krijgt dan een mailtje als er toch een plaats zou vrijkomen op deze reis. KrisKras werkt niet met wachtlijsten.

Hoe gebruik ik mijn KrisKras tegoedbon?

Heb je een KrisKras tegoedbon? Die is geldig tot 18 maanden na verzendingsdatum (zoals vermeld op de pdf).

Om hem te gebruiken vermeld je bij je inschrijving ‘coronavoucher’ in het opmerkingenveld én stuur je een mail naar boekhouding@kriskras.be met daarin je volledige naam en de geannuleerde reis waarvoor je ingeschreven was.

Wij zorgen ervoor dat het tegoed afgetrokken wordt van de prijs van je nieuwe reis.

Wij blijven bereikbaar!

We begrijpen het natuurlijk als je nog met vragen zit. 

Wij blijven bereikbaar via mail op info@kriskras.be

In juli en augustus is er permanentie op dinsdag en donderdag van 10u - 16u: we zijn dan telefonisch bereikbaar op 09/221.08.05 en is er ook telkens iemand aanwezig op kantoor.

We doen ons uiterste best om iedereen zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien. Bedankt voor je geduld!

We hopen met jullie mee dat deze situatie zo snel mogelijk volledig onder controle is en dat we weer veilig de wereld kunnen gaan verkennen!

Bedankt ook voor de ‘goeie moed’-berichtjes die we het voorbije jaar uit allerlei hoeken mochten ontvangen. Het doet deugd om te weten dat we ook in moeilijke tijden een warme KrisKras-familie blijven.

Reislustige groeten,

Het KrisKras-team